Χαιρετισμός του Πρωθυπουργού στην τελετή εγκαινίων της Διεθνούς Ναυτιλιακής Έκθεσης “Ποσειδώνια 2016”

Κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την τιμητική πρόσκληση για τα εγκαίνια της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων 2016.
Ταυτόχρονα, θα ήθελα να καλωσορίσω στην Ελλάδα το σύνολο των συμμετεχόντων από όλα τα σημεία του κόσμου σε αυτή τη σημαντική συνάντηση – θεσμό για τη διεθνή ναυτιλία.

Ένα θεσμό διεθνούς κύρους που, εδώ και μισό αιώνα, καταγράφει τη δική του πορεία καταξίωσης στους κόλπους της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Αποτελούν γιορτή της ναυτικής βιομηχανίας και σημείο συνάντησης της διεθνούς επιχειρηματικής κοινότητας για την περαιτέρω ανάπτυξη του απαιτητικού αλλά και συνάμα πολλά υποσχόμενου τομέα των θαλάσσιων μεταφορών.

Η διαρκής αύξηση των συμμετοχών, τόσο από την πλευρά των εκθετών όσο και των επισκεπτών, επιβεβαιώνει με την πάροδο του χρόνου την βαρύτητα και το κύρος που προσδίδει στον θεσμό η διεθνής κοινότητα.

Για το 2016 καταγράφεται νέο ρεκόρ συμμετοχών, περισσότερες από 1.800 εταιρείες και οργανισμοί από τουλάχιστον 90 χώρες, ενώ οι επισκέπτες αναμένεται να ξεπεράσουν τους 20.000.

Είναι γεγονός ότι τα Ποσειδώνια αποτελούν την μεγαλύτερη σύναξη στο ημερολόγιο της διεθνούς ναυτιλίας.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες χαρακτηρίζονται από εξωστρέφεια, διορατικότητα και καινοτομία στις επενδύσεις και στον τρόπο λήψης αποφάσεων. Πρωτοπορούν, ανοίγοντας συνεχώς νέους δρόμους και νέες προοπτικές για τον κλάδο αυτό, τον τόσο δυναμικό.

Είναι παραδεκτό ότι, χωρίς τους Έλληνες πλοιοκτήτες, η παγκόσμια ναυτιλία δεν θα μπορούσε να διαδραματίσει τον σημαντικό ρόλο που έχει σήμερα στο διεθνές οικονομικό γίγνεσθαι.

Πρέπει όμως να αναγνωρίσουμε τη σημαντική συνεισφορά των Ελλήνων ναυτικών, των αφανών ηρώων της θάλασσας που όλα αυτά τα χρόνια αποτέλεσαν τον έτερο βασικό πυλώνα, που εξασφαλίζει και εγγυάται τον ασφαλή διάπλου στις απρόβλεπτες και τρικυμιώδεις θάλασσες ενός ευμετάβλητου διεθνούς χώρου.

Ο Έλληνας ναυτικός για δεκαετίες αποτέλεσε βασικό συστατικό για την επίτευξη υψηλών επιδόσεων στους χώρους της ελληνικής ναυτιλίας.
Στηριζόμενος στο φιλότιμο, την εξυπνάδα και την όρεξη για σκληρή δουλειά κατάφερνε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Παράλληλα δεν πρέπει να θεωρηθεί τυχαίο το γεγονός ότι οι Έλληνες αξιωματικοί συγκαταλέγονται μεταξύ των καλύτερων του κόσμου.
Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες συνθήκες για την περαιτέρω βελτίωση και αναβάθμιση τόσο της ναυτικής εκπαίδευσης όσο και των Ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού.

Επιθυμία μας είναι να επιστρέψουν τα ελληνικά πληρώματα στα ελληνόκτητα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας και όχι μόνο για την ενίσχυση της απασχόλησης.

Τα τελευταία χρόνια εξάλλου η εμπειρία έχει δείξει ότι η αντικατάσταση στελεχών υψηλής ποιότητας με χαμηλότερου κόστους πληρώματα, όχι μόνο δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα, αλλά μεσοπρόθεσμα προκαλεί και διαρροή τεχνογνωσίας.

Αναγνωρίζουμε ότι σε έναν κλάδο με έντονα χαρακτηριστικά κυκλικότητας δεν είναι πάντοτε όλα ρόδινα.  Υπήρξαν και πάντα θα υπάρχουν και δύσκολες συγκυρίες. Από το 2008, που ξέσπασε η παγκόσμια κρίση, ο χώρος της ναυτιλίας βίωσε νωρίτερα από όλους τους άλλους κλάδους, την επερχόμενη καταιγίδα.

Η αβεβαιότητα και οι συνεχείς διακυμάνσεις αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του χώρου.
Όμως η ελληνική ναυτιλία με σχέδιο και όραμα πέτυχε να θωρακιστεί, να προσαρμοστεί έγκαιρα και να αφομοιώσει τις δίνες μιας πρωτόγνωρης κρίσης, που προκάλεσε σημαντικές αναταράξεις στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας.

Τα απόνερα της οποίας έπληξαν και την ελληνική οικονομία, αναδεικνύοντας τις αδυναμίες και τις χρόνιες παθογένειές της. Από το 2009, ως χώρα βιώσαμε σημαντικές αλλαγές, απότομη απομείωση του ΑΕΠ κατά περίπου 25%, ενώ ο ελληνικός λαός υπέστη θυσίες. Όμως, με το κλείσιμο της αξιολόγησης κλείνει ο μεγάλος υφεσιακός κύκλος των προηγούμενων ετών και ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο.

Η συμφωνία για το χρέος αίρει την αβεβαιότητα οριστικά και δημιουργεί τις συνθήκες για άμεση επάνοδο της χώρας μας στις αγορές.
Χάρη στην επίμονη διαπραγμάτευση πέρυσι, το ζήτημα του ελληνικού χρέους τίθεται πλέον σε ρεαλιστική βάση.  Καμία κοινωνία και κανένα χρέος δεν είναι βιώσιμο όταν στηρίζεται στην υπόθεση για πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 4,5% για πολλές δεκαετίες.

Οι Ευρωπαίοι εταίροι φαίνεται να συνειδητοποιούν ότι το εγχείρημα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης δεν μπορεί να προχωρήσει, όταν οι εθνικές στρατηγικές και οι απλοϊκοί ηθικολογικοί διαχωρισμοί ανάμεσα σε ενάρετους και άσωτους εγείρονται, ως απάντηση σε μια κρίση. Πλέον, με την κοινή δέσμευση για αυτόματες παρεμβάσεις επί του χρέους όποτε κρίνεται σκόπιμο και μάλιστα καθ’ όλη της διάρκεια της αποπληρωμής του, το ελληνικό χρέος καθίσταται βιώσιμο και η θέση της Ελλάδος στην Ευρωζώνη, αδιαμφισβήτητη.

Και το πιο σημαντικό-νομίζω- είναι ότι η Ελλάδα, μια για πάντα, παραμένει χώρα της ευρωζώνης και το Grexit φεύγει τελείως από το τραπέζι. Η ρήτρα του 15% του ΑΕΠ στην εξυπηρέτηση του χρέους εξασφαλίζει ότι η αποπληρωμή του θα γίνεται με όρους βιώσιμους για την ελληνική κοινωνία και οικονομία.

Μόνο μ’ αυτό τον τρόπο θα διορθωθούν οι αδικίες των προηγούμενων ετών προς τους οικονομικά ασθενέστερους και θα προκύψουν πόροι για διαρθρωτικές επενδύσεις, ώστε να συγκλίνουμε με τον ανεπτυγμένο βιομηχανικά Βορρά στη νέα περίοδο της παγκόσμιας οικονομίας. Είμαι πεπεισμένος ότι η κρίση μας βοήθησε να αντιληφθούμε ότι για να μπορέσουμε να αλλάξουμε σελίδα, να αναπτυχθούμε, και το κυριότερο να χτίσουμε από την αρχή μια υγιή σε στέρεες βάσεις οικονομία, πρέπει να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί και πιο εξωστρεφείς. Το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος.
Αποτελεί παράδειγμα για εμάς ο τρόπος με τον οποίο οι συντελεστές της ναυτιλίας μετουσίωσαν την άρρηκτη σχέση του Έλληνα με την θάλασσα σε συγκριτικό πλεονέκτημα. Επένδυσαν πάνω σε αυτό.

Ο ελληνόκτητος στόλος κατατάσσεται στις υψηλότερες θέσεις παγκοσμίως σε αριθμό πλοίων, ενώ σε επίπεδο χωρητικότητας και ηλικίας, διαχρονικά, φλερτάρει με την κορυφή. Δεν μπορούμε όμως να αγνοήσουμε και την συνεισφορά στην ελληνική οικονομία. Η ποντοπόρος ναυτιλία αποτελεί έναν κλάδο υψηλής παραγωγικότητας με σημαντική προστιθέμενη αξία. Η συνεισφορά της στο ελληνικό ΑΕΠ αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 7%, ενώ παράλληλα παρέχει σημαντική πνοή άμεσα ή έμμεσα στην απασχόληση. Και φυσικά θα αποτελέσει το κέντρο μιας πρωτοφανούς παγκόσμιας αλληλεξάρτησης των εθνικών οικονομιών και, για πρώτη φορά, σε πραγματικό χρόνο και σε πλανητική κλίμακα. Και φυσικά με αυτόν τον τρόπο θα εγγυηθεί την θέση της χώρας μας ως κέντρο, τόσο της μεταφοράς της παραγωγής, όσο και όλων των σχετικών υπηρεσιών.

Η γεωστρατηγική θέση της χώρας μας σε συνδυασμό με το κομβικό σημείο οριοθέτησης των ελληνικών λιμένων, εγγυώνται τις προοπτικές ενίσχυσης του χαρακτήρα της χώρας μας, ως στρατηγικής πύλη εισόδου των προϊόντων στην Ευρώπη αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Οι επενδύσεις για την βελτίωση των υποδομών κρίνονται απαραίτητες για την ανάδειξή τους σε ακόμα ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, που θα ενισχύσει την προσπάθεια της χώρας να ανακάμψει.

Επενδύσεις που θα ευνοήσουν παράλληλα και τον τουρισμό αλλά και την δυνατότητα ανάπτυξης επιχειρηματικών συστάδων (clusters), με έδρα ένα διευρυμένο ναυτιλιακό κέντρο, όπου θα επιτευχθεί η ανασύσταση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, συνδυαστικά με την παροχή λιμενικών, ναυτιλιακών και εμπορικών υπηρεσιών.

Στο παρελθόν, πέρα από τα ευχολόγια, η εκάστοτε πολιτική ηγεσία έβρισκε την ευκαιρία να κάνει έκκληση για επενδύσεις και να ζητάει από τους εφοπλιστές να συνδράμουν. Εμείς νιώθουμε την ανάγκη να πείσουμε τους Έλληνες εφοπλιστές να μας εμπιστευτούν. Ότι καταβάλουμε προσπάθειες να μεταρρυθμίσουμε την ελληνική οικονομία. Να δημιουργήσουμε ένα οικονομικό περιβάλλον το οποίο παρέχει αξία στο εθνικό συγκριτικό πλεονέκτημα και βέβαια χαρακτηρίζεται από υψηλή προστιθέμενη αξία, ενώ, παράλληλα, έχουν και χαρακτήρα εντάσεως εργασίας.
Να ενσωματώσουμε τα διδάγματα που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα μας. Να ανοικοδομήσουμε μια αμφίδρομη σχέση με απώτερο στόχο την διαχρονική ευμάρεια της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας στο σύνολό της, που θα μας θωρακίσει κόντρα στις φουρτούνες του αύριο. Να επενδύσουμε στον ανθρώπινο παράγοντα εντός ενός πλαισίου συνεχούς εκπαίδευσης, με σεβασμό στις εξελίξεις και στις τάσεις της ναυτικής βιομηχανίας, παρέχοντας ουσιαστική συμβολή στην ανάπτυξη της χώρας.

Σας καλώ από αυτό το βήμα να επανεκκινήσουμε έναν μόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο που θα συμβάλει στην ενίσχυση της θέσης της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομική ανάπτυξη, στην δημιουργία θέσεων απασχόλησης και την τοποθέτηση της χώρας στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Για άλλη μια φορά σας ευχαριστώ, σας καλωσορίζω στην χώρα μας.

Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες των Ποσειδωνίων 2016.

Σας ευχαριστώ πολύ.